Wednesday, February 11, 2009

Antara Dua

Dulunya aku tak pernah mengerti
Apa itu kumbang
Dan apa itu bunga
Hubungan antara dua
Sering menjadi perumpamaan lama

Pabila meningkat dewasa
Dikala ilmu itu dikejar memenuhi dada
Aku sedar dan penglihatan ku terbuka
Aku hidup di kelilingi oleh kumbang
11 tahun perjalanan hidupku begitu
Dimanakah bunga?

Bunga hanya sebahagian kecil
Tidak terdetikkah untuk mengenali?
Aku tak pernah punya jawapan
Sang kumbang yang buta terhadap bunga
Tapi benarkah begitu?

Aku adalah kumbang itu
Terbang mengikut aliran kumbang lain
Tiada hinggapnya di hamparan bunga
Mengapa?
Tidak punya jawapan
Tapi diriku tak mahu menipu
Seekor kumbang lain menjadi perhatianku

Semakin dewasa ini
Semakin mekar bunga bercambah di sekitarku
Dari sebiji benih yang indah
Tapi sang kumbang sudah tiada terbang lagi
Merangkak di atas tanah
Di antara bunga
Membisu menahan pilu

Kumbang itu sudah menemui bunga

Aku redha
Aku punya pendirian
Aku tahu laluanku selami ini penuh dengan onak
Sayapku bergetar
Sekali lagi angin menjadi sahabat
Membawaku mengenali bunga - bunga yang indah
Kumbang ini mula menerima bunga
Tedetik seketika
Aku menipu diri sendiri?
Aku tak mengerti

Kini, kumbang itu masih berterbangan
Di antara hamparan bunga-bunga
Menunggu suatu hari
Haruman sekuntum bunga
Mampu membuka pintu hatinya

Tapi...
Perjalanan hidup tak semestinya harum sentiasa
Sang kumbang memahaminya
Mengetahui ianya tak pernah lurus

*Sorry saper yg raser nak muntah pas bacer. Jarang wat entry camnie...*

Shuun





5 comments:

Anonymous said...

this is something new.. i can't buat ayat2 mcm ni. mmg hancur ar bm merapu jer.. hehe. entry ni sgt touching ;)

Ezray said...

hahaha...bleh try slowly~!! I pon raser janggal tp sebb dikelilingi oleh org yg hebat hebat berpuitis..sendirik cam nak try gak~!! XD

tader la touching...but kesedaran jer. ingatan utk diri sendiri.

lastangel2411 said...

am i one of the bunga2 mekar indah?
*syok sendiri*
=))

Ezray said...

Yunyi: of coz...and among the most beautiful, unique and mekar indah that I'd ever meet~!! Honestly~!! <3

lastangel2411 said...

aaaaaaaaa segannnn
*blush*

thank you shuun!!!
:D :D :D